Škoda Superb-berline, perfect voor een minister?
Een goede toerauto moet gemoedsrust en comfort bieden. Heeft de Škoda Superb-berline wat nodig is om kilometervreters tevreden te stellen? In ieder geval heeft hij in België het achtervoegsel 'Limo' gekregen om zijn sterke punt te onderstrepen.
Belgische herfstwegen, op natte trottoirs die steeds meer kuilen vertonen, voor de test van een onlangs (licht) herontworpen 4,91 m lange Tsjechische sedan. De Škoda Superb in onze handen was de absolute top in Mladá Boleslav. Niet qua motor, want het was de 'kleine' 1,5 liter TSI microhybride benzinemotor met 150 pk die de voorwielen aandreef. Maar wel qua afwerking, met de L&K signatuur. L&K? Het is een verwijzing naar Václav Laurin en Václav Klement, de oprichters van een fietsenfabriek op 18 december 1895, die Škoda werd toen het in juni 1925 door de motorfabrikant werd gekocht. En ter ere van hen worden we getrakteerd op het volledige assortiment comfort, infotainment en rijhulpmiddelen. Kortom, Laurin & Klement is een beetje alsof je alle optievakjes hebt aangevinkt (behalve de kleur, wielen en trekhaak en de klimaatregeling op afstand).
Actieradius
Toen we achter het stuur van de hatchback plaatsnamen in de garage van de importeur, toonde het digitale display een actieradius van 1010 km op een volle tank. Na het passeren van de ondraaglijke Ring rond Brussel, met zijn bouwwerven en files, was de actieradius nog steeds 1000 km. De actieradius bleef zelfs op deze waarde gedurende enkele tientallen kilometers snelweg in de voorsteden, voordat deze daalde naarmate de test vorderde. Met andere woorden, als je je rechtervoet stilhoudt, is het mogelijk om tussen de grote steden van Europa te rijden met een minimaal aantal stops bij het tankstation. En dat met 66 liter loodvrij in de tank. Een kleine regel van drie laat zien dat het brandstofverbruik echt kan worden vastgesteld op minder dan 6,5 liter/100 km met een gemiddelde snelheid tussen 100 en 120 km/u. Uiteraard wordt het anders als je de Sport-modus activeert en de weg opgaat op minder monotone wegen. Maar gezien de grootte van de auto blijft hij redelijk zuinig, een bewijs van de effectiviteit van de elektrische ondersteuning.
5-deurs
Hij ziet er wel uit als een berline, maar het is duidelijk een vijfdeurs. Een teken van de Clever-geest van Škoda. Daarom is het zo gemakkelijk om toegang te krijgen tot de 695 liter die beschikbaar is. En door de auto in de laadmodus te zetten, wordt de 1.195 liter gecombineerd met een grote opening voor grote voorwerpen. Probeer dat maar eens te doen met een Duitse sedan. En dan te bedenken dat de Superb ook verkrijgbaar is als stationwagen... De ruimte aan boord komt ook de achterpassagiers ten goede. Een echte traktatie. Veel beenruimte. Op de rugleuning van de voorstoel is een tablethouder geïnstalleerd om het traject aangenamer te maken met het bekijken van een of meer video's. Met een beetje aanpassingen maak je van de Superb gemakkelijk een mobiel kantoor. Een voorrecht voor een minister, tenminste als die een goede chauffeur heeft...
Mishmash
Op de bestuurdersstoel is de bediening perfect geregeld. De knoppen op het stuur zijn niet haptisch, dus betrouwbaar. Het grote centrale touchscreen domineert het dashboard. Daaronder zitten 3 grote knoppen. Met de knop in het midden stel je het volume, de rijmodus en de schaal van de navigatiekaart in. De andere twee knoppen regelen de temperatuur van de airconditioning, het ventilatievermogen en de verwarming en koeling van de stoelen, voor bestuurder of passagier. Om van functie te veranderen, druk je op de knop en draai je hem naar de juiste instelling. Alleen zitten deze knoppen te laag. Je moet dus naar beneden kijken. Dat is een beetje gevaarlijk tijdens het rijden. En als je het blind doet, zonder je ogen van de weg te halen, loop je het risico dat je de rijmodus verandert in plaats van het volume. Een tip? Maak er een gewoonte van om de knop terug te bewegen naar je voorkeursmenu (het volume, bijvoorbeeld) door er zo vaak als nodig op te drukken.
Efficiënt
Rijden met de Škoda Superb is minder zijdezacht dan met bijvoorbeeld een Mercedes of Lexus. Toch is het geen straf, zelfs niet met deze 'kleine' 1.5 TSI mHEV motor. Uiteraard kun je geen adembenemende acceleratie verwachten. Daar staat tegenover dat de auto nauwelijks buiten adem raakt. Hij is wendbaar en stabiel en blijft zonder problemen op koers. De 7-traps DSG versnellingsbak is onopvallend tijdens het schakelen en zorgt voor zijn eigen dosis sereniteit. Hij is gematigd en niet verrassend. In de Sport-stand is hij brutaler en levendiger. Natuurlijk heeft de hatchback, als een goede Škoda, typische kleine details zoals goed ontworpen haken in de bagageruimte, de paraplu in de deur, USB-C-aansluitingen voor iedereen en opbergruimtes. Er zijn ook rijhulpsystemen, die niet te opdringerig zijn.
Geen sedan in Zwitserland
En de prijs? De 'basis' Superb 1.5 mHEV kost €37.500 in België, maar €46.000 in Frankrijk. De L&K uitvoering kost meer dan €50.000 in België en €55.000 in Frankrijk... Met een krachtigere motor en vierwielaandrijving kunnen de prijzen zelfs oplopen tot boven de €60.000. Merk op dat het aanbod van Škoda in Zwitserland beperkt is tot de Superb Combi (stationcar) met de oplaadbare iV hybride van 204 pk en de krachtigere 2,0 liter TSI benzine- en TDI dieselmotoren. Dus vanaf CHF 60.000, oeps!
(Fausto with Olivier Duquesne – Source : Škoda – Picture : © Olivier Duquesne)