Spa-Francorchamps: half-Belg André Lotterer vervangt Kobayashi
Hoewel hij tegenwoordig de Duitse nationaliteit heeft, rijdt André Lotterer nog altijd met een Belgische licentie. Lotterer was voorbestemd om een grote Formule-1 piloot te worden: hij werd namelijk wereldkampioen karting in een lichting waarin Alonso slechts als derde op het podium stond. Maar Lotterer kreeg niet de nodige budgetten bij elkaar om in de F1 een zitje te versieren en dus moest hij om den brode in Japan gaan racen. 32 is hij nu, en nu pas krijgt hij voor het eerst een zitje in de F1. Dat is niet toevallig. Lotterer bewees ook zonder het Formule-1 circus dat hij misschien wel een van de allergrootste race-talenten is van deze generatie. Omdat hij zin had om zich te bewijzen in de 24 uur van Le Mans, zocht hij geld bij elkaar om met een privé-Audi de uithoudingswedstrijd te rijden. Een van de drie piloten van zijn team viel uit, zodat hij veertien uur aan het stuur moest blijven. Desondanks loodste hij zijn bolide naar een 7de plaats in Le Mans. Dat was bij het fabrieksteam van Audi niet ongemerkt voorbijgegaan en sedertdien schreef hij de 24 uren-race al drie keer op zijn naam (2011-2012-2014). Colin Kolles, baas van de Caterham-renstal en bewonderaar van Lotterer, wilde de Japanner Kobayashi een lesje leren (allerlaatste in het klassement) en vroeg Lotterer of hij in eigen land eens wilde tonen wat een echte piloot ervan maakt. "Ik was verrast toen ze me vroegen. Maar dit is een eenmalig avontuur. Ik zou een complete debiel zijn om Audi hiervoor te laten vallen, maar het staat wel leuk op mijn cv natuurlijk," aldus Lotterer. (DR/Picture: Pixabay)