Kassa Real Madrid rinkelt dankzij ‘Mbappémania’
De komst van Kylian Mbappé naar Real Madrid heeft geleid tot ongekende opwinding en inkomsten voor zijn nieuwe club.
Op 3 juni was het ongelooflijke enthousiasme voor de komst van Kylian Mbappé naar Real Madrid al aanwezig. Op die dag, toen de officiële aankondiging van zijn aanwerving werd gedaan, liep de website van de club een paar minuten vast door de massale toestroom van bezoekers. Het was een stormloop die het eindeloze wachten van de fans weerspiegelde.
De verkoop van zijn shirt op 11 juli was hier een spectaculair voorbeeld van. Ongeveer anderhalf uur nadat het shirt in de verkoop ging, kondigde de website van Real aan dat items uit de collectie van Mbappé vanwege de grote vraag binnen vier tot zes weken geleverd konden worden, vergeleken met drie tot vier dagen voor de andere spelers in het team. Minder dan een week na de verkoop had de online winkel van Real nog maar 3XL maten van het shirt van de Fransman over om te verkopen, ondanks het feit dat er rekening werd gehouden met een golf van aankopen die veel groter was dan ooit tevoren.
11 juli was een historische dag voor de financiën van Real Madrid. Met prijzen die varieerden van € 120 tot € 185, afhankelijk van het model, haalde Real in één dag ongeveer € 900.000 op met de verkoop van de shirts die hun nieuwe ster droeg. Dat is 450% meer dan Jude Bellingham afgelopen zomer verkocht. De officiële winkels van de club haalden € 100.000 op met de verkoop van shirts met Mbappé’s naam, terwijl de online winkel ongeveer € 800.000 opbracht (75% van de verkoop die dag).
Volgens het Madrileense dagblad AS verkoopt de Fransman nu 7.000 shirts per dag. Dat is meer dan twee keer zoveel als Cristiano Ronaldo (3.300) toen hij in 2009 in de Spaanse hoofdstad arriveerde en wiens shirt toen voor ‘slechts’ € 80 werd verkocht. Bij Real zou Mbappé wel eens de eerste Madrileense speler kunnen worden die de ultieme referentie van de club op het gebied van merchandising overtreft: David Beckham. De Engelsman verkocht in zes maanden (2003) een miljoen shirts.
De presentatie van de Fransman in het Santiago Bernabéu op 16 juli genereerde ook een ongekende belangstelling. Real Madrid registreerde meer dan 500.000 aanvragen voor kaartjes om het evenement bij te wonen. Met een lange wachtlijst om toegang te krijgen tot het online ticketsysteem, is de website van de club meerdere keren uitgevallen. Gratis toegangskaarten werden vervolgens verkocht voor maximaal € 100 op verschillende sites en voor maximaal € 200 buiten het stadion op de dag van de presentatie.
Real Madrid is zich bewust van de media- en economische macht van Mbappé en heeft nu bijna alle communicatie gericht op de aanvoerder van Les Bleus. Hij is de posterboy voor de seizoenkaartcampagne van de club en de promotie van het nieuwe materiaal.
Op de foto’s en video’s van de Koninklijke neemt Mbappé alle ruimte in. En als hij op het veld net zo’n spetterend debuut maakt als Bellingham vorig seizoen, zal de ‘Mbappémania’ waarschijnlijk ongekende hoogten bereiken.
(Antoine Simonneau/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)