Verbod op verbrandingsmotoren in 2035 : onwettelijk ?
Volgens een gerenommeerde professor van de Universiteit van Augsburg in Duitsland is de verordening die auto's met verbrandingsmotoren in Europa in 2035 moet verbieden "onwettelijk". In ieder geval is het "in strijd met de EU-wetgeving".
Een universitaire studie - in opdracht van Uniti* - heeft zojuist roet in het eten gegooid van de Europese Commissie over de wettigheid van de maatregelen om "zero CO2" te bereiken in 2035. Europa heeft besloten om de verkoop te verbieden van nieuwe auto's met motoren die kooldioxide uitstoten. Dit komt erop neer dat niemand meer een auto met verbrandingsmotor mag kopen, op een paar welomschreven uitzonderingen na. Iedereen op het oude continent zal dus op een dag volledig elektrisch moeten gaan rijden. En dat allemaal vanwege Verordening (EU) 2023/851 van 19 april 2023.
Helemaal niet milieuvriendelijk
De conclusies van professor Dr. Martin Kment, directeur-generaal van het Instituut voor Milieurecht aan de Universiteit van Augsburg en houder van de leerstoel Publiek en Europees recht, Milieurecht en Planningrecht, zijn ondubbelzinnig. Volgens zijn werk is 2023/851 "in strijd met de EU-wetgeving". Hij legt uit dat "grondrechten en EU-beginselen worden geschonden door een verouderde meetmethode". Nog verrassender is dat het rapport stelt dat de verordening "een effectieve milieubescherming ondermijnt".
Geluiddemper
Dr Martin Kment trekt het principe van het meten van CO2 in de uitlaat in twijfel. Dit heeft alleen betrekking op voertuigen met verbrandingsmotoren. Volgens hem moet die methode vanaf nu, en niet vanaf 2030, worden vervangen "door een moderne meetmethode die rekening houdt met de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus". De hele levenscyclus van een voertuig gaat van de fabricage tot de recycling en vernietiging, en niet te vergeten de winning van grondstoffen voor de fabricatie en het gebruik. In dit opzicht doen verbrandingsmotoren het beter voor en na gebruik. Voor elektrische auto's geldt momenteel het tegenovergestelde.
Herziening vereist
De Duitse professor dringt erop aan dat politici de huidige regelgeving voor nieuwe auto's "onmiddellijk" herzien. Volgens hem is het "belangrijk om alle onwettelijke regelgeving te wijzigen, wat bijvoorbeeld zal leiden tot een totaal verbod op registraties van nieuwe verbrandingsmotoren in 2035, omdat er geen rekening kan worden gehouden met de klimaatimpact van hernieuwbare brandstoffen". Het hoeft geen betoog dat dit werk olie op het vuur gooit van degenen die in de wandelgangen van de Europese instellingen en lobby's kritiek beginnen te leveren op deze einddatum van 2035. In ieder geval is er een oproep gedaan aan de herkozen voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.
* Uniti Bundesverband EnergieMittelstand e.V. vertegenwoordigt ongeveer 90% van de MKB-energiehandel in Duitsland en bundelt expertise op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen.
(Fausto with Olivier Duquesne – Source : Le Point - Uniti /Picture : © Volkswagen)