Tagtik

Welke merken hebben batterijen die de mensenrechten respecteren?

De ngo Amnesty heeft een ranglijst opgesteld van autofabrikanten in verband met het respect voor mensenrechten bij het winnen van de grondstoffen voor de batterijen in hun elektrische modellen.


13 autofabrikanten en autoconcerns werden door Amnesty onderzocht op het respecteren van internationale normen voor de naleving van de mensenrechten bij de winning van grondstoffen voor hun accu's. Daarbij werd de hele toeleveringsketen gecontroleerd op metalen zoals kobalt, lithium en nikkel. Talrijke problemen kunnen hierbij de kop opsteken: gedwongen onteigeningen of uitzettingen, gevaarlijke arbeidsomstandigheden, het niet respecteren van mensenrechten, water- of luchtvervuiling rond de bedrijfsterreinen enzovoort.


Enkele voorbeelden


Amnesty heeft al mensenrechtenschendingen aan de kaak gesteld in de logistiek van de levering van batterijen, vooral tijdens de winning. Zo maakte de ngo in 2023 melding van gedwongen uitzettingen, bedreigingen en intimidatie van de lokale bevolking in de Democratische Republiek Congo voor de exploitatie van kobalt- en kopermijnen. In 2021 meldde Amnesty gevallen van mensenrechtenschendingen bij de winning van nikkel in de Filipijnen. De situatie is echter verbeterd sinds het eerste rapport in 2017.


De ranglijst


Rekening houdend met verschillende criteria plaatste de studie "Recharge for rights" van Amnestye geen enkele fabrikant in de groene categorie van "redelijke waakzaamheid" voor zijn toeleverings- en logistieke kanalen. In de gele categorie, met een score van 51/90, is Mercedes-Benz het merk dat de meeste aandacht besteedt aan de naleving van normen. Het wordt gevolgd door Tesla met 49/90. Stellantis (42/90), BMW, Volkswagen en Ford (41/90) staan ook in het geel. General Motors (32/90) en Renault (27/90) staan in het oranje voor "minimale waakzaamheid". De slechtst presterende bedrijven, in het rood voor "gebrek aan waakzaamheid" volgens Amnesty, zijn Nissan, Geely [Volvo] (22/90), Hyundai [en Kia] (21/90), Mitsubishi (13/90) en BYD (11/90).

(Fausto with Olivier Duquesne – Sources : Le Figaro & Amnesty – Picture : © Mercedes-Benz)

Fausto

Fausto

Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren