De Cupra Tavascan VZ: een stoot adrenaline
De Cupra Tavascan is een VW ID.5 met een kick. Deze elektrische SUV-coupé is razend enthousiast in zijn krachtigste VZ-variant. Hij wordt zelfs geleverd met een uitrustingsniveau dat Adrenaline heet. En dat zegt alles over de ambities van deze wagen.
Eind 2024 maakte de kou de Cupra Tavascan VZ Adrénaline in onze handen niet bevreesd. Ten eerste heeft hij vierwielaandrijving dankzij zijn elektromotorduo. Ten tweede heeft hij een 77 kWh batterij (82 kWh bruto), met een messcherp uiterlijk om een serene actieradius te garanderen. Het resultaat is een auto met 340 pk (250 kW), verdeeld over de achterste motor - de leider van het peloton - met 286 pk en de voorste met 109 pk. In het dagelijks gebruik is de Tavascan VZ een achterwielaangedreven auto. De voorste motor wordt alleen aangesproken bij hard accelereren en sportief rijden als de achterste zin heeft om te schommelen. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Een bad vol licht
Er zijn geen rechte lijnen aan boord van de Tavascan, maar wel golven. De middensteun creëert zelfs een Y tussen de stoelen. Er is ook licht, veel licht aan de passagierskant van het dashboard en op de deurpanelen. In het midden van de console introduceert een zwevend 15-inch scherm een gemoderniseerd infotainmentsysteem. Het digitale instrumentenpaneel voor de bestuurder is daarentegen minimalistisch. Je kunt net zo goed al je vertrouwen stellen in het head-up display. Dit prototypische ontwerp belet niet dat de Cupra van 4,64 m lang praktisch is. Vooral omdat er ondanks de coupéachtige lijnen veel ruimte is voor passagiers. Zelfs de bagageruimte is royaal (540 liter). Voorin zetten de kuipstoelen in microvezel de toon voor het karakter van deze Spaanse auto.
Pure waanzin
Met 340 pk en 535 Nm accelereert de SUV in de Cupra-stand in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u. En toch is de Tavascan geen lichtgewicht. Het volstaat te zeggen dat met zoveel paardenkrachten de 2,3 ton een makkie is om mee te rijden. De gecontroleerde ophanging maakt alles makkelijk. De auto is stabiel in bochten en laat zich gemakkelijk sturen dankzij de nauwkeurige besturing. Er is moeilijk iets op aan te merken. Een gevoel van serene dynamiek dat ook de tweewielaangedreven versie met 286 pk (210 kW) moet bevallen, omdat het onderstel er zo zeker uitziet. Hoe dan ook, met zijn twee motoren en vierwielaandrijving is de Tavascan VZ een duivels efficiënte machine... en comfortabel ondanks zijn wielen van 21-inch.
Cellen vol power
Als je jezelf een razend tempo oplegt, zou je verwachten dat je te regelmatig moet opladen. Maar nee. De officiële WLTP-actieradius van de VZ Adrenaline is 515 km. Als je jezelf toestaat om een paar keer flink gas te geven in de bochten en sportief te starten bij groen licht, terwijl je je aan de snelheidslimieten houdt, kun je meer dan 350 km afleggen voordat je de stekker in het stopcontact steekt, waaronder een gegarandeerde 300 km op de snelweg zonder jezelf over de eerste rijstrook te slepen. Maar ik had nog een joker: de warmtepomp die is inbegrepen in het winterpakket Contrast & Hero, dat ook zit- en rugverwarming voor alle stoelen en een elektrische ruitontdooiing omvat. Verkrijgbaar voor 1.515 euro extra (in België).
Spelen met de voeten
De hoeveelheid regeneratie tijdens het vertragen kan worden aangepast om een paar Wh te pakken door je voet van het gaspedaal te halen, maar het remmen boet er niet bij in. Vooral omdat het rempedaal soms niet stevig genoeg is. Je moet het in twee stappen doen om echt hard te remmen, anders rem je gewoon heel langzaam af. Er is een automatische modus voor regeneratieve energie, die soms verrassend willekeurig is in zijn kracht. Laat ik het zo zeggen: het is veiliger om je rechterbeen te trainen. Een scherper pedaal, minder afhankelijk van regeneratie, zou beter passen bij sportief rijden, vooral als je hem gaat testen op een circuit of op een Duitse snelweg om zijn topsnelheid van 180 km/u te testen.
Mooi, niet gratis
Leuk, verrassend en ongewoon: de Cupra Tavascan VZ verzoent ons met het plezier van elektrisch rijden. Minder met het plezier van het remmen? Maar wat een geweldige auto is dit, met zijn agressieve uiterlijk, zelfs van opzij. Door zijn design en geest durft hij buiten de lijntjes te treden. Hij vermijdt zelfs de hypocrisie van valse motorgeluiden en omarmt zijn elektrificatie volledig. Dit alles vereist echter een prijskaartje van meer dan € 70.000 in België, € 65.000 in Frankrijk, € 60.000 in Nederland en Duitsland, £ 55.000 in het Verenigd Koninkrijk en CHF 62.000 in Zwitserland. En niet noodzakelijk met de essentiële warmtepomp, als je niet wilt doodvriezen in de winter. Vooral omdat snelladen op gelijkstroom zonder een 800 V-architectuur beperkt zal zijn tot 135 kW. Het beheer is echter effectief. Kortom, de batterij vindt vaak genoeg energie om na een pauze van 30 minuten nog 2 uur door te rijden. Geweldig, hij is volledig opgeladen en klaar om weer verder te gaan!
(Fausto with Olivier Duquesne – Source : Cupra – Picture : © Olivier Duquesne)