Tagtik

Deze voertuigen zijn zes keer gevaarlijker dan andere

Het Belgische verkeersveiligheidsinstituut Vias geeft een waarschuwing: auto's zonder rijbewijs, die erg populair zijn bij jongeren en stadsbewoners, zijn erg gevaarlijk. Niet vanwege hun snelheid, maar vanwege hun gebrek aan bescherming.



Ze zijn steeds meer te vinden op de parkeerplaatsen van middelbare scholen en zijn ook alomtegenwoordig in de grote steden: auto's zonder rijbewijs zijn een rage geworden dankzij 100% elektrische modellen met een moderne look. Afhankelijk van de wetgeving kan je er al mee rijden vanaf je 14e of 16e. Ze vervangen zelfs scooters voor oudere tieners. Deze 'auto's' zijn ongetwijfeld geruststellender voor ouders dan een gemotoriseerde tweewieler, maar niet minder gevaarlijk. Tenminste volgens Vias, het Belgische verkeersveiligheidsinstituut, dat de autoriteiten en gebruikers oproept om een inspanning te leveren.



Hoog risico op verwondingen



Met een topsnelheid van maximaal 45 km/u rijden deze kleine auto's toch midden in het verkeer, soms buiten de bebouwde kom. Hoewel het er nog steeds niet veel zijn in vergelijking met het totale aantal voertuigen op de weg, is hun aantal ongevallen met verwondingen per afgelegde kilometer 6 keer hoger. Hoe komt dat? Omdat de structuur van het voertuig niet zo goed ontwikkeld is als die van een conventionele auto. Veel van deze kleine auto's hebben geen ABS of airbags. Er is ook een groot verschil in gewicht: 500 kg voor een auto zonder rijbewijs vergeleken met 1,4 tot meer dan 2,5 ton voor een personenauto. De politie heeft ook vastgesteld dat het niet gebruiken van veiligheidsgordels veel vaker voorkomt bij gebruikers van kleine auto's. Daardoor is er een reëel risico op ernstig letsel, vooral aan het hoofd.



Inspanningen nodig



Vias roept op tot meer bewustwording bij de bestuurders van deze voertuigen. Het vraagt ook aan de autoriteiten om dit mobiliteitsverschijnsel te onderzoeken. Sommige landen, zoals Nederland en Duitsland, hebben het aanbrengen van een specifiek bord op de achterkant van het voertuig al verplicht gesteld zodat het meer opvalt. Het Belgische instituut pleit ook voor periodieke technische controles van deze kleine auto's zonder rijbewijs. Fabrikanten zouden kunnen denken aan het verbeteren van de passieve veiligheid van hun kleine micromobiliteitsmachines, die misschien wel heel mooi zijn, maar eigenlijk niet zo veilig.

(Fausto with Olivier Duquesne/Source: La Dernière Heure avec Belga/Picture : © Stellantis | Citroën)

Fausto

Fausto

Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren