Tagtik

België wil palmolie in biodiesel behouden

België verzet zich tegen de plannen om biobrandstoffen gemaakt van voedselgewassen en palmolie aan banden te leggen. Dat blijkt uit de onderhandelingen omtrent het Europees biobrandstoffenbeleid die vorige week van start zijn gegaan in Brussel.

Milieu-organisaties en de transportsector vrezen dat Belgische automobilisten hierdoor meer zullen moeten betalen voor zeer vervuilende biobrandstoffen en riskeert ons land bovendien de transitie naar echt propere alternatieven op de lange baan te schuiven.

Auto's en vrachtwagens zijn de grootste gebruikers van palmolie geworden omdat ze biodiesel verbruiken, gemaakt van palmolie. Ook in België wordt er palmolie in diesel gedaan. De Europese Commissie heeft nu voorgesteld om het gebruik van voedsel als biobrandstof te halveren tegen 2030, schrijft Natuurpunt. Het Europees Parlement heeft een vergelijkbare positie en eist bovendien ook dat palmolie niet langer gebruikt mag worden als biobrandstof. België verzet zich echter tegen beide voorstellen.

Invloed op orang-oetans én regenwoud

Elke dag sterven er 20 orang-oetans op onze aardbol doordat hun biotoop in sneltempo wordt ingepalmd door de mens. Sinds de jaren '60 wordt het leefgebied van deze mensapen steeds kleiner gemaakt door de hebzucht van de mens.

De grootste oorzaak van de ontbossing is de drang naar palmolie. Zo was in 2015 de palmolie-industrie alleen al verantwoordelijk voor de verdwijning van meer dan 170.000 vierkante kilometer aan regenwoud.

Palmolie wordt het meest ontgonnen in Indonesië en zit in werkelijk de meest uiteenlopende producten zoals shampoo, tandpasta, wasmiddel, sandwiches, chocolade, koekjes ... Dit zorgt ervoor dat vele dieren die al ettelijke eeuwen leven in Indonesië hun leefgebied verliezen en uiteindelijk zullen uitsterven. Elke 20 seconden verdwijnt er een voetbalveld aan regenwoud voor de palmolie-industrie.

(Skwadra by Tagtik/Source: Natuurpunt/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren