Tagtik

Door deze kleur ga ook jij sneller kopen

Kleuren hebben een grote invloed op onze emotionele beleving. In de meeste gevallen gebeurt dit op een onbewuste manier. En dit weten ook marketeers en grafisch ontwerpers, want specifieke kleuren motiveren om aankopen te doen.

Zo zijn de meest opvallende kleuren rood en oranje. Denk maar eens aan Coca Cola Company die al lang wit en rood gebruikt om haar merk aan de man te brengen. Zo bracht het Amerikaanse sigarettenmerk Lucky Strike de rode kleur aan in haar logo toen het bijna failliet ging.

Rood en oranje
Rood zorgt ervoor dat mensen zich goed voelen, werkt opwekkend en trekt de aandacht. Deze kleur trekt de aandacht van mensen en is daarom de meest populaire kleur voor marketing! De juiste kleur doet dus effectief meer verkopen.
Rood is een dominante kleur in casino’s omdat de kleur ervoor zorgt dat mensen hun gevoel voor tijd verliezen.
Rood en oranje stimuleren ook de honger en worden daarom vaak in restaurants gebruikt.

Ook deze kleuren kunnen een specifieke betekenis uitstralen en dus je aankoop beïnvloeden:
-groen: is een warme en uitnodigende kleur en geeft klanten een aangenaam gevoel. Het wordt ook geassocieerd met natuur, milieu, gezondheid en goodwill. Het is tevens de kleur van geld wat ons doet denken aan rijkdom
-blauw: wordt geassocieerd met water en staat voor puur, betrouwbaar en rustgevend. Blauwe wachtkamers in ziekenhuizen zorgen ervoor dat patiënten minder angst ervaren
-roze: deze kleur is leuk, vrolijk en vrouwelijk. Wil je de aandacht trekken van vrouwelijke klanten, gebruik dan roze
-geel: gele winkelmuren laten klanten sneller winkelen. Gebruik deze kleur niet als je klanten een tijdje in jouw winkel wil houden

(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren