Porsche 911 GT3 en GT3 Touring, opwinding gegarandeerd
Elk uitstapje met de Porsche 911 GT3 is een evenement op zich. De sportieve ziel van de 911 komt het best tot zijn recht op de weg, vooral met de Touring, en op het circuit. En dat alles zonder turbo!
De 4,0-liter boxermotor met natuurlijke aanzuiging van de 911 GT3, die achteraan overhangend is gemonteerd, levert 510 pk en 450 Nm. Een toverdrank die is gekoppeld aan een automatische of handgeschakelde versnellingsbak. En ja, je kunt kiezen om te rijden met 3 pedalen. Zowel de 7-traps transmissie met dubbele koppeling (PDK) als de 6-traps handgeschakelde GT-versnellingsbak hebben een kortere overbrengingsverhouding voor agressiever rijgedrag. De nieuwe 911 GT3 accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden met de PDK-versnellingsbak en bereikt een topsnelheid van 311 km/u. Met de handgeschakelde versnellingsbak zijn de prestaties 3,9 seconden en 313 km/u.
Lichter
Deze 911's voldoen aan de huidige milieunormen, met twee roetfilters en vier katalysatoren, en zijn ook lichter geworden. Standaard heeft een nieuw lichtgewicht aluminium zilverkleurig wielontwerp de onafgeveerde massa met meer dan 1,5 kg verminderd ten opzichte van het vorige model. Maar door de coupé aan te passen, kan hij nog lichter worden gemaakt, waardoor het gewicht tot 1420 kg wordt teruggebracht. Voor gentlemen die hun vaardigheden op het circuit willen testen, biedt Porsche ook het Weissach-pack aan om de GT3 te configureren en aan te passen voor gebruik op het circuit.
Spoiler alert!
De 911 GT3 heeft een spoiler om zijn ambities op het circuit te onderstrepen. Een toevoeging die de GT3 Touring niet heeft. Deze variant is meer geschikt voor uitstapjes naar het platteland en kan optioneel ook worden uitgerust met twee achterstoelen voor gezinsuitstapjes. Beide versies kunnen rekenen op het ingenieurswerk van de teams van Zuffenhaus om de precisie te verbeteren, de luchtstromen in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat deze 911's vinnig aan de weg geplakt blijven. Ze hebben bijvoorbeeld een nieuwe diffuser aan de voorkant, een verfijnde spoilerlip en gewijzigde deflectoren aan de onderkant om de downforce te vergroten. Daarnaast zorgen aerodynamische draagarmen van de ophanging met een druppelvormig profiel voor meer offset in de wielkasten en een betere koeling van de remmen. Aan de achterkant zijn de diffuser, luchtinlaten en motorkap opnieuw ontworpen.
Kuipstoelen
De bestuurder en de passagier vooraan zitten in kuipstoelen. Als optie kunnen ze worden voorzien van een kuip van CFRP (met koolstofvezel versterkt polymeer). Porsche heeft ze uitgerust met een thoraxairbag. Optioneel kunnen ze ook worden verwarmd. De GT3 heeft een exclusiviteit. In tegenstelling tot de Carrera-modellen wordt hij niet gestart met een knop, maar met een contactslot. De fabrikant biedt een aantal pakketten en opties voor comfort of om hem voor te bereiden op intensief gebruik op het circuit, bijvoorbeeld met een harnas. Hierdoor zal de prijs onvermijdelijk boven de catalogusprijs van 230.000 euro uitkomen. Porsche biedt ook een exclusieve chronograaf met een titanium kast en een COSC-gecertificeerd Porsche Design WERK 01.200 uurwerk met flybackfunctie.
(Fausto with Olivier Duquesne – Source & Picture : © Porsche)