The Last Dinner Party annuleert een deel van hun Europese tournee
De vijf jonge vrouwen van The Last Dinner Party worden aangekondigd als vaandeldragers voor een heropleving van de rock, maar ze zijn niet bereid om alles op te offeren voor een vluchtig moment van glorie. En dat is prima!
Sinds hun bijna wonderbaarlijke verschijning in april 2023 met het nummer “Nothing Matters” hebben de vijf Londense zangeressen, die hun repertoire al een jaar of twee aan het verfijnen waren, een vlekkeloze prestatie neergezet, zowel op het podium, op plaat als op platformen.
Onder leiding van de wervelende zangeres Abigail Morris hebben ze hun carrière op de ouderwetse manier opgebouwd met een luciditeit die respect verdient. Zorgvuldig geselecteerde openingsacts (Hozier bijvoorbeeld), radiosessies (zoals voor Studio Brussel in België waar ze “This Town Ain't Big Enough For Both Of Us” van The Sparks opnamen), kleine intieme podia bij de release van het album “Prelude To Ecstasy”, een reeks festivals in de zomer van 2024 en een Europese tour, altijd op de ouderwetse manier, dit najaar.
Maar dit succes eist nu zijn tol. Na een paar Engelse concerten die wegens ziekte werden afgelast, zijn er nu vijf optredens op het continent afgelast. Na een laatste stop in Praag (Tsjechië) neemt de groep een welverdiende pauze. Gelukkig is de tijd van excessen en, we moeten het beestje bij de naam noemen, de gezondheidsrisico's die de race naar succes soms met zich meebrengt, voorbij. In plaats van voortijdig hun vleugels te verbranden, roept de band “een emotionele, mentale en fysieke burn-out in die zeer serieus moet worden genomen”.
Of het nu in de Olympia in Parijs is of in het Koninklijk Circus in Brussel, The Last Dinner Party heeft de afgelopen dagen de volle omvang van zijn potentieel laten zien, maar ook van zijn vrijgevigheid, want de groep verwelkomt niet minder dan twee andere artiesten in het voorprogramma. Elk van hen geleid door een zanger en ondersteund door een echte band en echte instrumenten. Dit is zo zeldzaam geworden dat het benadrukt moet worden...
Dus leek het ons interessant om twee persoonlijkheden die er toe doen te vragen waarom Abigail en haar vriendinnen toekomstige grootheden zijn. Dit zou je moeten overtuigen!
Rudy Léonet van het programma “5 Heures” op La Première, een Belgisch Franstalig radiostation: “In een notendop: het zijn geweldige muzikanten en geweldige instrumentalisten, elk afzonderlijk, en de groep is groter dan de som der delen. Het is zo geweldig om een band op het podium te zien met leden die samen spelen, plezier hebben en zingen. We hebben de indruk dat ze de nummers recreëren voor het publiek, hun keuze van covers is fantastisch. Ik denk dat zij de enigen zijn die vandaag kunnen claimen dat ze een relevante cover van 'Bohemian Rhapsody' afleveren. Dat niveau van volwassenheid in zo'n jonge groep dwingt respect af.”
Marc Thonon, voormalig muziekjournalist, AD bij Virgin en Barclay, oprichter van het label Atmosphériques: “Gaandeweg zijn naast Abigail ook Lizzie, Emily, Aurora en Georgia in kracht gegroeid. Uiterst goed ondersteund door een buitengewoon geluid en een solide drummer, ontvouwden ze op koninklijke wijze hun organische rock, die revolutionair is omdat het niet wordt beperkt door machines of die verfoeilijke “clicks” die alle menselijkheid hebben weggenomen van “schermconcerten" (LED's en smartphones). Hun uitstekende keuze van covers zegt veel over de lijn die ze laten herleven: Kate Bush, The Sparks, Blondie... En het is een understatement om te zeggen dat ze hun referenties waarmaken. "
Abigail van haar kant verwijst ons naar Freddie Mercury... Niet meer, niet minder. De manier waarop ze beweegt, de manier waarop ze hun muziek beleeft, haar vreugde, vertrouwen en nederigheid samengevoegd doen meer dan de gouden eeuw van de “rockgoden” oproepen. De grootste showman sinds Freddie Mercury is inderdaad een SHOWWOMAN!
“En wat te denken van hun immense lef: de laatste keer dat ik een band een publiek zag veroveren met nummers die nog niet waren uitgebracht was op Pinkpop in 1979. Die avond kregen we van The Police, die slechts één album op hun naam hadden staan, een “Message in A Bottle” te horen dat pas een paar maanden later zou worden uitgebracht. In de Olympia was de ontdekking “The Killer”. Naar mijn mening hun toekomstige doorbraaksingle, de single die hen omhoog moet stuwen. Na Billie Eilish bewijst The Last Dinner Party met immense brille dat vrouwen de toekomst van de rock zijn!!! Het moest gebeuren en het is een bron van enorm geluk.”
(Fausto with AK/ML - Met dank aan Rudy Léonet en Marc Thonon - Foto: Music Belgium Photos)
Foto: The Last Dinner Party op het podium van het Koninklijk Circus in Brussel (België) op 29 oktober 2024 (© Music Belgium Photos)