Tagtik

Keisse en Steegmans met de daver op het lijf voor Cavendish

Er was in de Scheldeprijs van een spurttrein geen sprake. Cavendish moest het op zijn dooie eentje zien te redden en belandde nog net in het wiel van een zegevierende Marcel Kittel. Tegen de Giro moet alles in orde zijn. Maar die voorbereiding verliep op een vrij absurde manier: Cavendish reed in Romandië, terwijl zijn spurttrein in Turkije fietste… waar het weer Marcel Kittel was die de spurts won. Toch is er iets veranderd. Nadat Cavendish had gebeld naar de Deense ploegleider Brian Holm wist hij het: niet Steegmans is de ideale stuurman, maar Iljo Keisse, man met pakken ervaring op de wielerbaan. Keisse oefende dus met Steegmans in Turkije. Maar Keisse voelt zich allerminst op zijn gemak in zijn nieuwe rol: "Noem de Giro gerust een groot examen. Iedereen is wakker geschud. Alleen heb ik de cursus wel erg laat gekregen." Tot de Scheldeprijs ging de ploegleiding ervan uit dat de jongens (Van Keirsbulck en Steegmans) "wel wisten wat ze moesten doen." Maar dat wisten ze blijkbaar niet. Er werd niets voorbereid. "In Turkije hebben we daar op gewerkt," zegt Keisse in de kranten van de Persgroep, "Met Google Earth bekijken we hoe de finish eruit ziet. Er worden afspraken gemaakt voor de koers en nadien wordt er geëevalueerd." In de Giro, die nu zaterdag wordt afgetrapt, zal de Italiaan Trentin de trein moeten lanceren met Keisse in zijn wiel. Op het afgesproken moment neemt Keisse over met Steegmans in zijn wiel en dan is het de beurt aan Cavendish. Normaal had ook Petacchi, door Lefevere speciaal aangeworven voor deze trein, de Giro moeten rijden met Quickstep, maar de UCI maakt bezwaren tegen de overgang van Lampre naar Quickstep in het midden van het seizoen. (DR/Picture: photo news)

Ook dit kan u interesseren