Tagtik

Antwerpse ring opnieuw vrij na 36 uur

Sinds dinsdagavond was er grote hinder op de Antwerpse ring door een incident met een vrachtwagen. Ter hoogte van Borgerhout in de richting van Nederland verloor een vrachtwagen dinsdag rond 17.00 uur zijn lading siliconen. Dit product drong meteen in het wegdek en is heel moeilijk te verwijderen. De vrachtwagen moest plots remmen, waardoor vier vaten siliconen leeg liepen. Over een afstand van ruim een kilometer werd bijgevolg silicoon gevonden.

Woensdag werd nog steeds met man en macht gewerkt om het vervelende goedje van het wegdek te krijgen. De brandweer slaagde er lange tijd enkel in om de bovenste laag van siliconen te verwijderen. Woensdag moest het verkeer richting Nederland nog steeds over één rijstrook. De twee andere rijstroken op de ring in Borgerhout werden ondertussen grondig gereinigd door de brandweer, die al verschillende technieken heeft geprobeerd.

De siliconen zorgden voor 36 uur verkeerschaos. Vele mensen vragen zich dan ook af of er geen simpelere oplossing was om het plakkend goedje te verwijderen? Het Agentschap Wegen en verkeer besloot na 24 uur uiteindelijk om enkele millimeters van de besmeurde rijstroken af te frezen. Experts melden dat door de siliconen simpelweg te verbranden, het probleem veel sneller opgelost was.

Rond halfzes vanochtend liet het Agentschap Wegen en Verkeer weten dat alles verwijderd was en dat de Antwerpse ring rond 6 uur weer over de volledige capaciteit zou beschikken.

"We hebben op een teststuk van één bij anderhalve meter de silicone verbrand met een propaanbrander en hebben voor en na wrijvingsanalyses gedaan. De wrijvingswaarde van het beton was na het proces gestegen naar het normale niveau voor een autosnelweg. De weg was dus minder glad geworden. We hadden objectief aangetoond dat met vuur het goedje verwijderd kon worden. Een goedkope oplossing ook: een onkruidbrander aan een tractor hangen en ermee over de rijstroken gaan, was in principe voldoende geweest. Gevaar voor het vrijkomen van schadelijke stoffen was er niet, omdat het product bij verbranding volledig gecarboniseerd wordt. Het is simpel: hadden we dit dinsdagnacht kunnen doen, dan was er woensdagochtend geen file meer geweest. Jammer dat na al het talmen toch nog voor frezen werd gekozen", klinkt het achteraf bij expert gevaarlijke stoffen Stéphane Santy van veiligheidscentrum ESI.

(Skwadra by Tagtik/Source: VRT NWS - Het Nieuwsblad/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren