Tagtik

Belgen veel genereuzer dan Nederlanders

Onze noorderburen zullen grote ogen hebben getrokken toen ze de recordopbrengst van de Belgische Warmste Week zagen verschijnen op het digitale scherm in Wachtebeke.

De Warmste Week, de actie voor goede doelen van Studio Brussel, heeft dit jaar een recordbedrag van 10.846.566 euro opgebracht. De actie verpulvert de opbrengst van vorig jaar, toen 7,8 miljoen euro werd ingezameld.

"Niet normaal, we kunnen het niet geloven", zo zei Linde Merckpoel, een van de drie presentatoren bij VRT Nieuws.

Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems draaiden een hele week plaatjes vanuit het provinciaal domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Ze ontvingen er de mensen die talloze acties over heel Vlaanderen hadden opgezet om geld in te zamelen voor het goede doel van hun keuze.

Serious Request van NPO 3FM, het Nederlandse equivalent van onze Warmste Week, kende veel minder succes. De benefietactie bracht 'amper' 5.026.144 euro op voor het Rode Kruis. Net zoals enkele jaren geleden in België, kropen drie Nederlandse radiomakers in een glazen huis. Dj’s Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn draaiden een hele week plaatjes tegen betaling vanuit Apeldoorn.

(Skwadra and Fausto by Tagtik/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren