Tagtik

Cafébaas redde al 3 klanten met Heimlich

Eén van de uitbaters van eetcafé d’Akte in het Vlaams-Brabantse Lennik mag gerust een held worden genoemd. Rudy Janssens redde immers al drie klanten van de verstikkingsdood.

Afgelopen weekend reageerde Rudy opnieuw alert. "Zaterdag had het terras goed vol gezeten maar toen de meeste gasten vertrokken waren, merkte ik een oud koppeltje op. Het zijn klanten die we al jaren kennen. De man wreef haar op de rug en riep dat ze moest hoesten. Hij zegde dat ze zich had verslikt in een pannenkoek. Ik riep mijn vrouw en paste twee keer de Heimlich greep toe", vertelt Rudy aan Persinfo.

Bij het Heimlich-manoeuvre wordt met een bepaalde greep gepoogd om de luchtwegen vrij te maken en verstikking te voorkomen.

Toch liep niet alles meteen zoals gehoopt. "Mijn vrouw riep dan dat we de 100 moesten bellen. Ik probeerde nog eens en toen kwam er toch een stukje naar boven. Maar we werden ongerust want de vrouw werd stilaan blauw. De ambulanciers aspireerden de stukjes pannenkoek uit haar keel waardoor ze weer vrij kon andemen. De arts van het medisch team klopte me bemoedigend op de schouder. Hij zegde dat ik goed gewerkt had. Het was de derde keer dat ik iemand hielp door het Heimlich-manoeuvre toe te passen. De twee vorige keren waren in ’t Klosken dat we toen uitbaatten", vertelt de caféuitbater koelbloedig.

Rudy was vroeger vrijwilliger bij het Rode Kruis en was dan ook vertrouwd met deze eerstehulptechniek. Hij roept dan ook iedereen op om EHBO aan te leren.

(Skwadra by Tagtik/Source: Persinfo/Illustration picture: Pixabay)

Ook dit kan u interesseren