Tagtik

Met de Porsche naar Aldi of Lidl

Op de parkings van supermarktketens staan steeds meer Porsches geparkeerd. Dat komt omdat er nu al meer mensen uit de middenklasse en hogere middenklasse hun boodschappen bij Aldi en Lidl komen doen, dan klanten uit de lagere klasse. Dat opvallend fenomeen onderzochten onderzoekers aan de universiteit van Huddersfield in Groot-Brittannië.

Terwijl welstellende mensen vroeger de supermarktketens Aldi en Lidl liever links lieten liggen, is die tendens de afgelopen jaren helemaal omgekeerd. Uit het Brits onderzoek  blijkt namelijk dat 77 procent van de (hogere) middenklasse, met een jaarlijks gezinsinkomen van boven de 44.000 euro, gaat shoppen bij Aldi of Lidl. Dit terwijl 'slechts' 73 procent van de lagere klassen (gezinsinkomen van minder dan 13.000 euro) nog kiest voor deze supermarkten.

"Dat is misschien maar een klein verschil, maar het illustreert wel dat Aldi en Lidl nu aantrekkelijk zijn geworden voor verschillende inkomensklassen. En dat welstellende mensen net zoals iedereen uit zijn op koopjes", zegt onderzoeker David Harvey in de Britse pers.

Ook in België merken we diezelfde evolutie, bevestigt Vlaams retailspecialist Jorg Snoeck in Het Nieuwsblad. "Dat is onder andere dankzij Coca-Cola, Nutella en de Dr Oetker-pizza’s. Allemaal merktproducten die nu ook bij Aldi en Lidl te koop zijn. Klanten moeten voor die merken nu niet meer nog eens speciaal rondrijden langs Carrefour of Delhaize."

(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren