Tagtik

N-VA is CD&V te slim af

Wie in Google als zoekterm "CD&V standpunten" ingeeft, die krijgt van de zoekmachine als eerste een advertentie te zien die verwijst naar het programma van... N-VA. Een klein icoontje geeft aan dat dit een advertentie is waarvoor de partij van voorzitter Bart De Wever heeft betaald.

Uit een test van Het Nieuwsblad blijkt dat N-VA op deze manier vooral kiezers van CD&V en Open VLD, met wie het samen in de regering zit, wil overtuigen, en niet de kiezers van Vlaams Belang.

Bij N-VA geven ze het gebruik van AdWords toe en ook communicatiespecialisten juichen het gebruik voor een politieke partij toe.

"Je moet dit gewoon doen. Iedereen gebruikt Google", zo zegt Angelo Callant, zaakvoerder van communicatiebureau Shortcut, bij Het Nieuwsblad. "Wie wil communiceren moet nu eenmaal aanwezig zijn waar de mensen zijn. Eigenlijk is dit niks anders dan de digitale versie van de folder in de brievenbus."

Peter Van Aelst, specialist politieke communicatie aan de Universiteit Antwerpen, is een licht andere mening toegedaan: "Ik zou het wel niet vergelijken met de flyers in de bus. Dit is eerder de digitale variant van elkaars affiches overplakken." Een praktijk die altijd al gebeurde en die nu ook in de digitale wereld wordt toegepast.

(Fausto by Tagtik/Source: Nieuwsblad/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren