Tagtik

Nike verliest 4 miljard door standpunt tegen politiegeweld

Deze week raakte bekend dat American footballspeler Colin Kaepernick het nieuwe gezicht is van een reclamecampagne van sportmerk Nike. Dat lokt heel wat tegenstrijdige reacties uit. Quarterback Kaepernick was immers de allereerste om te knielen tijdens het Amerikaanse volkslied uit protest tegen discriminatie en het politiegeweld waar de Verenigde Staten al jaren mee kampen. Sindsdien knielen heel wat American footballspelers voor aanvang van een wedstrijd om het protest van Kaepernick verder te zetten.

Met de keuze voor Colin Kaepernick als uithangbord, neemt Nike dus een standpunt in dat niet iedereen deelt in de VS. Onder meer president Trump dreigde er al mee om al wie nog knielde tijdens het volkslied, te straffen.

De nieuwe reclamecampagne van Nike, met Kaepernick in de hoofdrol, heeft grote gevolgen op Wall Street. Het aandeel van Nike zakte er immers met meer dan 3 procent. Hiermee verliest Nike immers 2,5 procent, of zowat 3 miljard dollar aan beurswaarde.

Na de lancering van de 'Just do It-campagne' met Kaepernick ontstonden de hashtags #BoycottNike en #JustBurnIt bij misnoegde Amerikanen. Zij verbranden hun Nikeschoenen ritueel en plaatsen het filmpje hiervan op hun beurt op social media uit protest.

(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Twitter)

Ook dit kan u interesseren