Nike verliest 4 miljard door standpunt tegen politiegeweld
Deze week raakte bekend dat American footballspeler Colin Kaepernick het nieuwe gezicht is van een reclamecampagne van sportmerk Nike. Dat lokt heel wat tegenstrijdige reacties uit. Quarterback Kaepernick was immers de allereerste om te knielen tijdens het Amerikaanse volkslied uit protest tegen discriminatie en het politiegeweld waar de Verenigde Staten al jaren mee kampen. Sindsdien knielen heel wat American footballspelers voor aanvang van een wedstrijd om het protest van Kaepernick verder te zetten.
Met de keuze voor Colin Kaepernick als uithangbord, neemt Nike dus een standpunt in dat niet iedereen deelt in de VS. Onder meer president Trump dreigde er al mee om al wie nog knielde tijdens het volkslied, te straffen.
De nieuwe reclamecampagne van Nike, met Kaepernick in de hoofdrol, heeft grote gevolgen op Wall Street. Het aandeel van Nike zakte er immers met meer dan 3 procent. Hiermee verliest Nike immers 2,5 procent, of zowat 3 miljard dollar aan beurswaarde.
Na de lancering van de 'Just do It-campagne' met Kaepernick ontstonden de hashtags #BoycottNike en #JustBurnIt bij misnoegde Amerikanen. Zij verbranden hun Nikeschoenen ritueel en plaatsen het filmpje hiervan op hun beurt op social media uit protest.
(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Twitter)
Look!!! The new @Kaepernick7 ad on top of @Nike's store in San Francisco #justdoit "Believe in something. Even if it means sacrificing everything." Video via NBC Bay Area Feed. If you’re in Union Square SF take a selfie w Kap #imwithkap Show your support ❤️ pic.twitter.com/ef71UBs27v
— NESSA (@nessnitty) 5 september 2018
Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt pic.twitter.com/SRWkMIDdaO
— Colin Kaepernick (@Kaepernick7) 3 september 2018
#JustBurnIt 🔥
— Kaya Jones (@KayaJones) 5 september 2018
To all the families who’ve lost or to all of you who have served I stand with you&I am grateful everyday for your sacrifice. I am one of the many who showed today that money is speech&they lost 3.75 billion in 24 hours.I’m done with @nike &apparently so is America pic.twitter.com/xrn25pSUcN
#JustBurnIt: Furious #Nike customers destroy sports gear over #Kaepernick ad (VIDEOS) https://t.co/AlvtAaanaBpic.twitter.com/bHU60WQNdy
— RT (@RT_com) 5 september 2018