Tagtik

Lancia officieel terug in de rallysport...

De Lancia Ypsilon zal deelnemen aan een R4 rallykampioenschap. Het is nog eind verwijderd van de hoofdklasse van het WRC, maar de terugkeer van een fabrikant die de hoogtijdagen van de rallysport markeerde, is niettemin een gebeurtenis.



Lancia is als een feniks uit de as herrezen. Het Italiaanse merk heeft dit jaar, 2024, een comeback gemaakt buiten zijn thuisland met de terugkeer van een distributienetwerk en zijn eerste model in 13 jaar: de nieuwe Ypsilon. Lancia heeft ook een terugkeer naar de rallysport aangekondigd met de Ypsilon Rally4 HF. Dit zal gebeuren in het kader van een specifiek kampioenschap met 6 races. De Lancia Rally Trophy zal deel uitmaken van het Italiaanse rallykampioenschap van 2025. De winnaar mag dan in 2006 deelnemen aan het Europees Rallykampioenschap met de Ypsilon Rally 4 HF, als onderdeel van het Lancia Corse HF-team.



Thermisch in de competitie



De Ypsilon Rally 4 HF is ontworpen voor wedstrijden en voldoet aan de technische en veiligheidscriteria van de R4-categorie. Hij wordt aangedreven door een 212 pk sterke 3-cilinder 1.2 Turbo motor gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak met een mechanisch sperdifferentieel. De auto is ook beschikbaar voor alle coureurs die zijn ingeschreven in de R4-categorie, via de wedstrijdpool. 


Elektrisch op de weg



Wie de sportieve sensaties van de Ypsilon op de openbare weg wil beleven, kan in 2025 de HF-versie kopen bij de dealers. In tegenstelling tot de competitieversie heeft deze Ypsilon HF echter geen verbrandingsmotor. Hij wordt aangedreven door een 100% elektrische motor van 280 pk! Desondanks accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. De Ypsilon is momenteel verkrijgbaar in een hybride variant met 100 pk en een elektrische versie van 156 pk.

(Fausto with Olivier Duquesne – Source & Picture: © Stellantis – Lancia)

Fausto

Fausto

Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren