Ontslagen: het mega-autoconcern is zijn mentor kwijt
De raad van bestuur van Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Fiat enzovoort) heeft het ontslag van zijn CEO Carlos Tavares met onmiddellijke ingang aanvaard. De groep rapporteert slechte resultaten.
Carlos Tavares, de Portugees aan het hoofd van PSA sinds april 2014, vóór de fusie met Fiat Chrysler Automobiles tot de Stellantis groep in 2021, heeft “ontslag genomen”. Een raad van bestuur onder voorzitterschap van John Elkann heeft Carlos Tavares ontslagen bij Stellantis. Dit geaccepteerde ontslag lijkt meer op een gedwongen vertrek. De autogroep is op zoek naar een nieuwe CEO, die begin 2025 zal worden aangesteld. In de tussentijd zal een tijdelijk directiecomité de leiding overnemen, onder leiding van John Elkann, de voorzitter van Stellantis.
Tegenslagen en sluitingen
Carlos Tavares, beschreven als een “kostenkiller”, slaagde erin PSA om te vormen voordat hij de aankoop van Fiat Chrysler organiseerde en de fusie tot de uitgebreide Stellantis-groep, die 14 Franse, Italiaanse, Duitse en Amerikaanse merken omvat. Maar de laatste maanden is de groep in beroering. In het bijzonder is er de kwestie van de 1.2 Puretech motoren die, als gevolg van een ontwerpprobleem dat dateert van vóór het tijdperk Tavares, na verloop van tijd kwetsbaar zijn gebleken, waardoor veel klanten zijn gestrand. De reactie van de betrokken merken heeft het vertrouwen van de consument geschaad. Er waren ook recente fabriekssluitingen in Italië en ondermaatse prestaties in de Verenigde Staten.
Strategische fouten
De man die in 2026 met pensioen zou gaan, heeft dus een schip moeten verlaten waarvan de voortgang al enige tijd te wensen overlaat. Hij betaalt de prijs voor de slechte resultaten van de Groep, gekoppeld aan een scherpe daling van de verkoop en een daling van de aandelenkoers. Carlos Tavares wilde nog steeds in de kosten snijden, in lijn met zijn strategie van rigoureus management. De Raad van Bestuur weigerde dit naar verluidt. Kritiek is ook gepast voor zijn soms verrassende elektrificatiebeleid, zelfs als dat betekende dat beslissingen later teruggedraaid moesten worden, zoals het geval was met de voormalige bestseller Citroën Berlingo. Er is ook de rebellie van dealers die de nieuwe logica van verkoop en partnerschap niet hebben geaccepteerd, met nieuwe contracten die hen veranderen in op commissie gebaseerde agenten.
(Fausto with Olivier Duquesne – Sources: Stellantis and agencies – Picture: © Stellantis)