Tagtik

Vliegtuigbouwer Boeing pleit schuldig, maar koopt zich vrij voor vliegtuigcrashes

Maar liefst 346 mensen kwamen om in 2018 en 2019 bij twee afzonderlijke vliegtuigcrashes met een Boeing Max 737. De Amerikaanse vliegtuigmaker Boeing heeft besloten om schuldig te pleiten aan fraude. Dit gebeurt nadat het een deal sloot met de openbare aanklager. Hierdoor vermijdt het bedrijf een proces. En dit blijkt intussen een geliefde tactiek te zijn bij Boeing.

In 2021 ontsnapte Boeing aan strafrechterlijke vervolging doordat het een akkoord met de Amerikaanse autoriteiten sloot voor een bedrag van 2,5 miljard dollar. Boeing gaf toe fraude te hebben gepleegd, en in ruil daarvoor liet het ministerie van Justitie een deel van de aanklachten vallen in verband met de ongevallen in 2018 en 2019. Het bedrijf kreeg als voorwaarde opgelegd dat het strenger moest toezien op de veiligheidssystemen. Maar net daar knelt het schoentje voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer want alleen al dit jaar vloog plots een deur weg tijdens een vlucht van Alaska Airlines, er viel een wiel van het landingsgestel van een Boeing 777 en werden er ook incidenten gemeld met hun vliegtuigen in Turkije en Senegal. Genoeg redenen voor het Amerikaanse ministerie van Justitie om de veiligheidsprocedures van Boeing in vraag te stellen en te beweren dat het bedrijf de voorwaarden van de schikking niet heeft nageleefd.

Bijgevolg zou Boeing zich nu echt moeten gaan verantwoorden in de rechtbank. Al blijft de vraag of het ditmaal wel zover komt. Het Amerikaanse miljardenbedrijf heeft immers een deal gesloten met justitie en ontkomt zo aan een proces. Boeing zal schuldig pleiten aan fraude voor de twee crashes van 2018 en 2019. Aan die schuldbekentenis hangt een boete vast. Die kan in principe oplopen tot maximaal 487,2 miljoen dollar (omgerekend 450 miljoen euro), maar een rechter moet het exacte bedrag bepalen. 

Volgens de deal zal Boeing daarenboven de komende drie jaar minstens 455 miljoen dollar moeten spenderen om interne processen, zoals veiligheidsprogramma’s, te verbeteren. Het bedrijf wordt ook onder curatele geplaatst van de Amerikaanse overheid. En de raad van bestuur wordt zelfs verplicht om families van slachtoffers te ontmoeten. 

Het bedrijf krijgt bovendien ook geen immuniteit voor de laatste incidenten die nog steeds onderzocht worden. Het zou in principe dus kunnen dat Boeing op een later tijdstip alsnog voor de rechtbank moet verschijnen. Of koopt het zich opnieuw vrij?

(FVDV for Tagtik/Source: New York Post - Daily Mail - NBC/Illustration picture: Pixabay)

SR

SR

Journalist NL@Tagtik

Ook dit kan u interesseren