Tagtik

Belgen ontdekken steeds interessantere promo’s in de supermarkt

Uit nieuwe cijfers van databedrijf Daltix blijkt dat er minder kortingen zijn in de supermarkten, maar dat de kortingen hoger en dus interessanter zijn. Je krijgt tegenwoordig sneller een korting van 25% in plaats van 5%. Wel is het aantal artikelen in promo minder dan vroeger. Er lijken overal en altijd kortingen op te duiken want deze zijn ook permanenter. Zo krijgen consumenten de indruk dat er altijd korting is.

Winkels communiceren
Supermarkten weten dat consumenten prijsgevoeliger zijn geworden. Winkels communiceren meer dan ooit over kortingen; hun verhoogde focus op prijsacties is niet toevallig. Op dit moment zijn er in verschillende winkels kortingen, vooral voor de grote merken.

De consument koopt meer in promotie
Wist je dat bijna 1 op de 5 producten die we in onze winkelkar leggen in promotie is? Wij kopen dus effectief meer in promotie. Wij weten dat bijvoorbeeld wasproducten, tandpasta … vaak in (grote) korting staan. De retail zet steeds sterker in op promotionele acties omdat consumenten niet anders verwachten.

Altijd korting realistisch?
Langdurige prijsverlagingen maken deel uit van een koopkrachtactie: een hot en trending kortingsstrategie. 
Veel mensen kopen sneller en meer waardoor de promo’s vaak enkel een kortetermijneffect hebben. 
Op lange termijn is er dus echter geen effect. 
Het grote doel van promo’s is trouwens meer volk naar de winkel lokken. Daarom zijn supermarkten ook vragende partij om kortingen in te voeren. Er is hier strategisch over nagedacht. 

(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren