Tagtik

Tour Rit 10: Nog makkelijker om te ontsnappen van Alcatraz

De spurtersploegen van Argos-Shimano, Lotto-Belisol en OmegaPharma-Quickstep starten bijzonder gefocused vandaag. Op het programma staat namelijk een van de weinige echt vlakke ritten. Het parcours is ook weinig nodigend voor vluchters. Het lijkt dinsdag makkelijker om te vluchten van Alcatraz dan van het peloton. Bovendien is er veel kans dat de wind op kop staat: het hogedrukgebied ligt boven Engeland en dat betekent dat de wind overwegend uit het noorden blaast. We rijden zoals bekend dinsdag van zuid naar noord tot aan de kust bij Saint-Malo. Met wind op kop zal het kopwerk van de spurtersploegen ook niet in de koude kleren kruipen. Vooral Kwiatkowski, belangrijke pion bij OmegaPhartma-Quickstep, zal met reserves rijden: in de tijdrit van woensdag kan hij namelijk een belangrijk deel van zijn achterstand (1 minuut 23) op de leider in het jongerenklassement, Quintana, goedmaken. De 10de etappe start in het kleine plaatsje Saint-Gildas-des-Bois, op zowat zestig kilometer rijden ten noordwesten van Nantes. De route voert het peloton bijna in rechte lijn naar Saint-Malo. Op het nagenoeg biljartvlakke parcours krijgen we na 127 kilometer de tussensprint. Belangrijkste vraag: zijn er nog uitdagers voor Sagan voor het groen of worden de krachten gereserveerd voor ritwinst? Vijftien kilometer verder ligt de eerste en enige helling van de dag, de Côte de Dinan, een puist van vierde categorie. De rit lijkt op papier niet lastig, maar er schuilt wat venijn in de staart van de etappe. Na zowat 180 kilometer in noordelijke richting draait het traject op een kleine 25 kilometer van de aankomst links naar het zuidwesten. Bij het passeren van de badplaats Cancale volgt het peloton constant de kustlijn. De wind zit vanaf nu rechts in de flank. Indien dit aanleiding geeft tot waaiers kunnen er tijdsverschillen ontstaan. De klassementsrijders zullen dus bij de pinken moeten zijn in de finale. Hopelijk gebeurt dit alles zonder valpartijen. De laatste kilometers zijn vrij van bochten, maar niet vrij van rotondes. (DR/Picture: ASO)

Ook dit kan u interesseren