Tagtik

Arme leerlingen krijgen vaker B- of C-attest

Uit een onderzoek van de UGent en de KU Leuven is gebleken dat leerlingen van arme of allochtone ouders vaker een B- of C-attest krijgen dan leerlingen van rijke, Vlaamse ouders. Onbewust lijken leraars zich te laten leiden door vooroordelen en stereotypes. Het onderzoek werd besteld door Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum.

In het onderzoek moesten honderden leraars een oordeel vormen over rapporten van leerlingen met exact dezelfde punten en bepalen of ze een A-, B- of C-attest zouden geven. Het resultaat verschilde naar gelang de leerling Kevin of Mohamed heette en naar gelang het beroep van de ouders bankbediende of truckchauffeur was.

De studie concludeerde dat armere leerlingen 14 procent en leerlingen met een migratieachtergrond 12 procent meer kans hebben op een B- of C-attest.

"Wanneer de blanke, rijkere leerlingen falen, wordt dat vaak gezien als een eenmalig accident de parcours dat wel kan worden opgelost. Dat is voor arme en allochtone leerlingen minder het geval. Er wordt bovendien aangenomen dat zij veel minder over een netwerk en mondige ouders beschikken om het te halen", aldus onderzoekster Hilde Vantieghem in Het Nieuwsblad.

Volgens Unia moet er meer ondersteuning komen voor zowel leraars als leerlingen om beter om te gaan met diversiteit in het onderwijs.

(Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren