Michael Johnson: “Los Angeles 2028 wordt heel anders”
Michael Johnson, een goede ambassadeur voor de Olympische Spelen van Los Angeles 2028, verzekert dat de Californische stad het beter en vooral anders zal doen dan Parijs 2024.
MJ werkte in Parijs als atletiekconsultant voor de BBC. “Met Mondo (Duplantis), Sydney McLaughlin en de sprint van 200 naar 400 was het niveau van de atletiekwedstrijden uitstekend”, zegt hij tevreden. Behalve voor de Fransen… “Het is waar dat je met slechts één medaille (zilver op de 100 meter horden voor Cyréna Samba-Mayela) niet op het niveau zit dat van een gastland wordt verwacht. Maar gelukkig waren de andere Franse atleten veel beter.“ Mede dankzij een publiek dat indruk maakte op de held van de Spelen in Atlanta in 1996: “De energie in het Stade de France was uitzonderlijk, en ik heb de indruk dat het bijna overal zo was.“
Terwijl veel waarnemers zich zorgen maken over Los Angeles 2028, met als thema “Veel succes met het organiseren van de Olympische Spelen achter Parijs”, houdt de man met de bijnaam “Het standbeeld” zijn legendarische kalmte: “In de geschiedenis van de Olympische Spelen is elke gaststad erin geslaagd om de Spelen op zijn eigen manier eigen te maken. Parijs maakte prachtig gebruik van haar iconische monumenten als achtergrond voor de evenementen. Het zou een complete vergissing zijn als Los Angeles in dat opzicht zou proberen te concurreren. LA 2028 zal heel anders zijn. We hebben de Eiffeltoren niet, maar we zijn wel de entertainmenthoofdstad van de wereld, in het centrum van een staat (Californië) die bekend staat als de thuisbasis van bijna alle hightechgiganten ter wereld.“
“We gaan de beste ervaring in de geschiedenis van de Olympische Spelen creëren voor zowel atleten als toeschouwers,” benadrukt Johnson. “Om te beginnen hoeven we geen dorp te bouwen, want de atleten worden ondergebracht op de campus van UCLA (University of California), met topsportfaciliteiten(*). Efficiëntie zal ons parool zijn. Vergeet niet dat de Spelen van 1984 in Los Angeles erg spectaculair waren en tegelijkertijd de eerste in de geschiedenis die winst opleverde.“
Dan is er nog de netelige kwestie van het vervoer in een stad die volledig verslaafd is aan auto’s. Michael Johnson, een inwoner van Texas die nu in Los Angeles woont, is resoluut optimistisch: “We zijn bezig met een enorme inspanning op het gebied van openbaar vervoer, met name de metro met de aanleg van verschillende nieuwe lijnen. We hebben nog vier jaar om dat allemaal goed af te stemmen.“ Als het aankomt op het op tijd opleveren van metrolijnen, zal Parijs niet veel advies te bieden hebben.
(Jean-Philippe Leclaire/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)