Tagtik

NMBS: 11 miljoen euro voor mysterieuze studie

Wie regelmatig met de trein reist, heeft het al vaak gezien: als een trein vertrekkensklaar is, sluit de treinbegeleider alle deuren van de trein, behalve de deur waar de begeleider zelf op de trein stapt. Voor de reizigers is het dan te laat om nog op te stappen. Bij een schermutseling in mei 2009 tussen een treinbegeleider en een reiziger die toch nog wou opstappen, kwamen beide personen onder de trein terecht. Bij de treinbegeleider moesten beide benen worden geamputeerd, bij de reiziger een deel van de voet.

Sindsdien werkt de NMBS aan een nieuwe procedure bij het vertrek. Alle hoop was gevestigd op het DICE-systeem (Departure in Controlled Environment) dat vanaf 2013 werd bestudeerd. Vorig jaar werd dat systeem opgegeven omdat de technologie niet betrouwbaar genoeg werkte.

De NMBS spendeerde 11 miljoen euro aan het systeem, maar niemand weet waar dat geld aan is besteed. "Een tiental medewerkers van de NMBS werkte de jongste twee jaar aan het project", vertelde minister van Mobiliteit Bellot in de Kamer. "Een deel van de investeringen zal waarschijnlijk in het nieuwe project herbenut kunnen worden." Een verklaring hoe tien medewerkers 11 miljoen euro kunnen kosten in twee jaar tijd kwam er niet, zo schrijft De Morgen. Mogelijk werd voor de studie gebruikgemaakt van dure consultancydiensten.

(Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren