Tagtik

De achtervleugel van McLaren zorgt voor opschudding

Hoewel de FIA het Britse team McLaren uiteindelijk heeft gevraagd om zijn achtervleugel aan te passen, die door sommige rivalen werd bekritiseerd, roept het feit dat het team de vleugel mocht gebruiken vragen op.

In de paddock op donderdag kwam het gesprek steeds terug op de prestaties van Oscar Piastri in Baku en de achtervleugel van zijn McLaren, of “mini-DRS” zoals het wordt genoemd. Toen hij werd ondervraagd over het onderwerp, antwoordde de Australische winnaar met een nuchter “het is legaal”, wat werd bevestigd door een persbericht van de FIA.

Maar de regelgevende instantie vroeg McLaren ook, onder druk van een van de concurrenten – vermoedelijk Red Bull – om te stoppen met het gebruik ervan. Dit heeft de emoties bij de concurrenten, met name Ferrari, echter niet tot bedaren gebracht. Fred Vasseur maakte geen geheim van zijn teleurstelling tijdens de persconferentie op vrijdag. “Wat de voorvleugel betreft, waren we het erover eens dat die een beetje kon vervormen. Er is een grijs gebied”, aldus de baas van de Scuderia. "Voor de achtervleugel daarentegen zijn de regels duidelijk. Er is geen grijs gebied meer. Het is zwart of wit."

De regel is dat het DRS niet meer dan 15 mm open kan. Sinds Monza zijn de buitenste randen van de MCL38’s echter veel verder opengegaan, in die mate dat sommige teams fotografen naar Baku stuurden om bewijs te verzamelen.

”Het is een beetje frustrerend,” vervolgt Vasseur. Als je bedenkt dat in deze twee races alles neerkwam op een honderdste van een seconde”. Leclerc verloor in Azerbeidzjan omdat hij Oscar Piastri, wiens McLaren zo’n element gebruikte, niet kon passeren. Het bewijs is moeilijk te vinden,” concludeerde hij fatalistisch. Ik denk dat we nu verder moeten.”

(Fréderic Ferret/L’Équipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)

Ook dit kan u interesseren