Tagtik

Hoeveel bespaar je nu precies als je huismerken koopt?

In deze tijd van besparingen zijn meer mensen huismerken gaan kopen. Ook de supermarkten maken veel reclame voor hun huismerken. Maar win ik écht veel geld door deze te kopen? En hoeveel precies bespaar ik dan door huismerken te kopen in plaats van bekende merken? Op radio2 zochten Sven Pichal en Katleen Craenhals het uit.

Je bespaart
Je bespaart zeker als je de bekende merken laat liggen. Hoeveel precies hangt af van het soort huismerk dat je kiest. Niet elk huismerk is even goedkoop.
Witte producten: 67% goedkoper
Volgens consumentenorganisatie Test Aankoop die in juli nog een onderzoek deed naar huismerken, bespaar je gemiddeld 67% als je voor de eersteprijsmerken of witte producten kiest in plaats van (inter)nationale merken. Dus wanneer je bv. de Tamara-confituur van Aldi koopt in plaats van die van Materne. Of je kiest voor de Everyday cola in Colruyt en niet langer Coca-Cola.
Winkelmerken: 51% goedkoper
Tegenwoordig heeft elke supermarkt een ‘eigen merk’ dat de naam van de keten draagt of dat gelinkt is aan de winkel: Boni bij Colruyt of de producten van Carrefour, Delhaize en Albert Heijn.
Wanneer je voor deze producten kiest, bespaar je gemiddeld 51%.

(Skwadra by Tagtik/Source: Radio 2/Illustration picture: Unsplash)

Ook dit kan u interesseren