Te veel motards in de koers of niet?
Stig Broeckx vecht in een ziekenhuis in Aken nog altijd voor zijn leven. Het ongeval tijdens de Ronde van België van zaterdag waarbij 17 renners betrokken waren, laat de discussie over de veiligheid tijdens wielerwedstrijden opnieuw opleven.
Het Koninklijk Besluit dat de regels voor het organiseren van wielerwedstrijden voorschrijft, dateert van 1967, maar intussen is de verkeerssituatie danig veranderd. Een aanpassing van dit KB is dus dringend nodig.
Dat het ongeval opnieuw te wijten was aan motards, zet kwaad bloed. "Het is onbegrijpelijk dat ze het peloton probeerden in te halen in volle afdaling", zegt Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische wielerbond in Het Laatste Nieuws. "In elke koers wordt de motards op het hart gedrukt om dat niet te doen."
De hoeveelheid moto's bij wielerwedstrijden is indrukwekkend. Zo reden in de Ronde van België mee: 15 seingevers in duozit, 10 enkele seingevers, 10 zwaantjes van de federale politie, 5 motards voor de VRT, 2 persfotografen, 2 koerscommissarissen, 1 regulator van de koers, 1 assistent-koersdirecteur, 1 motor voor wedstrijdinfo, 1 bordjesman en 1 motor voor technische bijstand, zo lijst de krant op. (Fausto by Tagtik/Picture: Belga)