Krimpflatie: zo ‘bedriegen’ producenten jou in de winkel
Ben jij iemand die de prijs van je chocoladereep gaat vergelijken? Dan ben je er aan voor de moeite want dikwijls heb je te maken met ‘krimpflatie’. Dit betekent dat producenten van voedingsmiddelen en dranken de prijs van een product behouden, maar de hoeveelheid ervan in de verpakking verminderen. Het gaat dus om een verscholen prijsverhoging die je strikt genomen geen bedrog kunt noemen. Toch kan je je als consument misleid voelen, omdat je minder waar voor je geld krijgt.
Krimpflatie is een samensmelting van krimpen en inflatie (‘waardevermindering’).
Vijf tot tien procent minder in de verpakking zie je niet als consument, maar levert de producent een flinke winst op!
Laat je niet meer vangen
Je hebt als consument recht op de verplichte vermelding van de prijs per kilo of per liter. Hou dus goed die prijs per kilo of liter in het oog; zo is geen enkele marketingtruc tegen jou opgewassen!
Door die prijs steeds te gaan vergelijken, kan je tot een zesde besparen op jouw boodschappen.
Voor iemand die per week gemiddeld 60 euro aan voeding besteedt, betekent dit een besparing van 520 euro per jaar!
(Skwadra by Tagtik/Illustration picture: Unsplash)