Tagtik

Northvolt is failliet: einde van de elektrische droom in Europa?

Het was het vlaggenschip van de batterijproductie in Europa. Tenminste, dat wilde het zijn. Het Zweedse bedrijf Northvolt is onder faillissementsbescherming geplaatst. De droom is een nachtmerrie geworden.


Dit bedrijf, in 2015 opgericht door voormalige Tesla-managers en in 2017 omgedoopt tot Northvolt, wilde batterijen voor elektrische auto's produceren in Zweden, maar ook in Duitsland, Polen en Quebec. Het project kreeg daarom Europese subsidies en investeringen van grote fabrikanten, waaronder BMW en Volvo. Goldman Sachs was er ook bij betrokken. Maar ondanks plannen om in 2021 te beginnen met de productie van cellen, is de stekker er al uitgetrokken vanwege een gebrek aan liquiditeit, na het ophalen van meer dan 13,9 miljard euro aan fondsen sinds 2016. Op 21 november 2024 werd het faillissement uitgesproken. Northvolt AB werd onder de bescherming geplaatst van hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswet, door middel van vrijwillige verzoekschriften om hulp.


Waarom is dit gebeurd?


Wat heeft Northvolt in deze turbulentie gestort? Allereerst was er een mogelijke technologische oorlog. De belangrijkste leverancier van productiemachines van lithium-ionbatterijen, gevestigd in China, was (vreemd genoeg?) niet bereid om haar machines te verkopen. Dus moest het Zweedse bedrijf terugvallen op een andere fabrikant. Die was ook gevestigd in China, maar had een veel mindere reputatie. En de vrees werd waarheid: de apparatuur voldeed niet aan de verwachtingen. De defecte apparatuur vertraagde het productieproces met te veel defecte batterijen. 

De massaproductie van dergelijke batterijen is een complexe aangelegenheid. In het begin is er altijd sprake van afgekeurde producten, in de orde van 30%. Maar het lijkt erop dat bij Northvolt het aantal mislukkingen nog hoger lag.


Annulering van orders


De vertragingen tastten zo ook de reputatie van Northvolt aan. Zo annuleerde BMW, ondanks het feit dat het een partner was, begin 2024 een grote order, met een contractwaarde van 2 miljard euro. 

Meer in het algemeen is de batterijmarkt wereldwijd vertraagd door de dalende vraag naar elektrische wagens. Andere projecten om cellen voor elektrische auto's te bouwen in Europa hebben daardoor vertraging opgelopen. Northvolt had er ook voor gekozen om lithium-ionbatterijen te maken met behulp van NMC-chemie (nikkel-mangaan-kobalt). Deze technologie is het duurst en daarom niet geschikt voor instapmodellen. Hoe jammer!

(Fausto with Olivier Duquesne/Sources : Caradisiac, Gocar, Wikipedia, Northvolt AB, agencies/Picture : © Northvolt)

 

Fausto

Fausto

Journalist NL @Tagtik

Ook dit kan u interesseren