Standard plots heel populair in... Mexico
Voor de Facebookpagina van Standard heeft het aantrekken van Guillermo Ochoa geen windeieren gelegd: voor het nieuws van de transfer van de Mexicaanse doelman bekend raakte, stond de teller op zo'n 197.000 fans, erna steeg dat aantal tot ruim 210.000 fans.
Is het aantrekken van een grote naam als Ochoa dan een marketingstunt die de waarde van de club doet stijgen? De populariteit op de sociale media is een element dat steeds belangrijker wordt voor een club, al is de impact voor een club als Standard eerder beperkt. "Standard heeft vooral plaatselijke of nationale sponsors: commercieel hebben zij weinig of geen gevolgen te verwachten van de grote stijging van Mexicaanse supporters op de sociale media van de club", zo zegt Philippe Ledent, senior economist bij ING, bij Sport/Foot Magazine.
Internationaal ligt dat anders, want de topclubs hebben sponsors die in alle landen actief zijn. Toch kan de komst van Ochoa nog wel inkomsten genereren voor de club: "Als Mexicaanse voetbalfans heel fier zijn op een landgenoot bij een buitenlandse club, kunnen zij voetbalshirts of sjaals kopen: dat zijn wel 'directe' inkomsten uit die transfer", aldus Ledent.
(DC/Picture: Belga)