Tagtik

De 5 hypothesen van de treinramp

Het kan nog jaren duren voor we de precieze oorzaak van het treinongeval van Saint-Georges-sur Meuse, tussen Luik en Namen, zullen kennen. Het parket, de FOD Mobiliteit en Infrabel/NMBS voeren elk een onderzoek. Toch worden al vijf hypothesen naar voren geschoven.

Hypothese 1: een menselijke fout. Daarover moet het onderzoek van de zwarte doos uitsluitsel geven. De treinbestuurder kan zelf geen uitleg meer geven: hij kwam om bij het ongeval.

Hypothese 2: een defect veiligheidssysteem. Alle treinen zijn in België uitgerust met een veiligheidssysteem dat automatisch in werking treedt als een treinbestuurder door een rood signaal rijdt. Infrabel meldt dat het geen informatie heeft dat dit systeem niet zou hebben gewerkt.

Hypothese 3: de weersomstandigheden. In de streek van het ongeval barstte enkele uren voor het ongeval een onweer los. In de buurt van het plek van het ongeval sloeg de bliksem in op enkele toestellen naast de spoorlijn. Het spoor werd snel vrijgegeven en er reden ook enkele treinen op de lijn voor het ongeval plaatsvond. Buurtbewoners wijzen ook op een dichte mist.

Hypothese 4: sabotage. Bij de stakingen vorige week werd opgeroepen om de sporen te saboteren. Infrabel zegt geen aanwijzingen te hebben dat de treinramp te wijten is aan een sabotagedaad.

Hypothese 5: de treinstaking. In Wallonië werd hevig actie gevoerd op het spoor, maar daar kan het ongeval niet aan te wijten zijn. "Als er te weinig of geen personeel is in de seinhuizen, rijdt er gewoon geen trein uit", aldus NMBS-woordvoerder Petit in Het Laatste Nieuws. (Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren