Tagtik

Back to school: veel zenuwen bij startende leerkrachten

De eerste schooldag staat voor de deur. Voor vele kinderen en tieners worden het zenuwachtige en onzekere weken, maar ook voor veel beginnende leerkrachten knaagt de onzekerheid. Zij weten immers vaak nu nog steeds niet in welke school, in welke klas of voor hoelang ze aan de slag kunnen.

Aangezien slechts één op de drie startende leerkrachten in kleuter- en lager onderwijs bij aanvang van het schooljaar voltijds aan de bak kan, zal het voor veel leerkrachten een wedstrijdje flexibiliteit tot in het extreme worden om aan een voltijdse betrekking te komen. Soms komen starters op het hele schooljaar zelfs nog niet aan een derde van een voltijdse opdracht en dat zorgt voor problemen.

"Naast het werk in het onderwijs hebben zij geen inkomen, geen recht op werkloosheidsvergoeding en moeten zij noodzakelijk gaan bijklussen in de privé. Dat is geen goede situatie voor onze jonge startende leerkrachten", legt Marianne Coopman van de Christelijke Onderwijsvakbond de vinger op de wonde in het VRT-nieuws.

Van zodra ze drie jaar of 720 uur gewerkt hebben, hebben beginnende leerkrachten recht op een contract van doorlopende duur. Vaak laten schoolbesturen het echter niet zover komen waardoor ze beginnende leerkrachten eerder behandelen als wegwerpwerknemers, vindt Marianne Coopman van de COV. "Sommige scholen willen de flexibiliteit in hun leerkrachtenteam behouden en willen daarom geen reserve van leerkrachten opbouwen die een contract van doorlopende duur moeten krijgen. Eigenlijk straft men zo geëngageerde mensen!", besluit Coopman krachtig.

(Skwadra by Tagtik/Source: VRT-nieuws/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren