Tagtik

Camera's in reclameborden: Staatssecretaris De Backer onderzoekt 'Big Brother-fenomeen'

JCDecaux plaatst camera's in reclameborden om te meten hoeveel mensen naar een reclamapaneel kijken en op basis van de gelaatsuitdrukking weet de software ook uw geslacht en uw leeftijd. Het bedrijf ontkent dat het om beelden gaat, maar noemt het eerder 'visuele sensoren' om gegevens te verzamelen.

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) wil de zaak tot op het bot onderzoeken. "De Big Brother-maatschappij komt wel akelig dichtbij. Dit is duidelijk niet in lijn met de privacywetgeving. Ik heb hier een groot probleem mee. Mensen hebben geen toestemming gegeven en kunnen de camera's niet ontwijken. Ze hebben geen idee wat we er met die beelden gebeurt, hoe lang of waar ze bewaard worden. Aangezien alles in het geniep gebeurt weten mensen ook niet tot wie ze zich moeten richten om beelden of gegevens te laten wissen", reageert De Backer in De Morgen op het opmerkelijke fenomeen.

De Staatssecretaris schakelt de Privacycommissie in om de zaak te onderzoeken. "Ik wil dan ook dat de Privacycommissie dit tot op het bot uitzoekt. Wat mij betreft worden aan zo'n methode's best een einde gesteld", zegt De Backer.

(Skwadra by Tagtik/Source: De Morgen/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren