Tagtik

Studente bedenkt oplossing voor stiptere treinen

Sofie Burggraeve, een onderzoekster van het KU Leuven Mobility Research Centre, heeft een nieuwe dienstregeling opgesteld om de treinen efficiënter door de Noord-Zuidverbinding in Brussel te loodsen. Ze deed dit in het kader van haar doctoraat.

Een kleine aanpassing die treinen meer buffertijd geeft op hetzelfde knooppunt geeft spectaculaire resultaten: minder treinen lopen het risico op een vertraging en reizigers kunnen 17 procent sneller door Brussel reizen.

Het spoor heeft vooral last van 'doorgeefvertragingen': heeft een bepaalde trein een vertraging van enkele minuten, dan werkt die door voor alle treinen die voorbij dit punt komen. Een probleem dat zich vooral stelt in Brussel, met 12 sporen in Brussel-Noord, 6 sporen in Brussel-Centraal en 22 sporen in Brussel-Zuid. Volgens de onderzoekster kunnen treinen dus beter worden gespreid, om zo minder hinder voor elkaar te veroorzaken.

"De lijn Antwerpen-Charleroi, bijvoorbeeld, komt binnen aan de noordzijde van Brussel-Noord en rijdt weg aan de zuidkant van Brussel-Zuid. Logischer zou zijn om de trein op een centraler spoor Brussel in en weer uit te leiden", aldus de onderzoekster bij Het Laatste Nieuws.

Het ministerie van Mobiliteit meldt de krant alvast 'zeer geïnteresseerd' te zijn in de studie die eind september wordt gepubliceerd.

(Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren