Tagtik

Vinger opsteken in klas is achterhaald

Het Katholiek onderwijs wil af van het systeem waarbij leerlingen hun vinger opsteken om een antwoord te geven. Een Frans onderzoek heeft aangetoond dat het de sociale ongelijkheid tussen leerlingen vergroot.
 
Volgens Lieve Boeve, de topman van het katholiek onderwijs is het een stereotiepe vorm van lesgeven. “Op die manier worden alleen de beteren bij de les betrokken. Niet alleen de sterksten moeten meekunnen, maar ook de zwakkeren.”, zegt Boeve. 
 
Het onderzoek werd uitgevoerd door psychologen aan de universiteit van Poitiers bij leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. Bijna duizend leerlingen werden in twee groepen verdeeld. In de ene groep moesten kinderen de hand opsteken. n de andere mochten de leerlingen niet tonen dat ze het antwoord wisten. Het resultaat is verrassend. Leerlingen  uit de arbeidersklasse die hun vinger niet moesten opsteken, scoorden opvallend beter dan kinderen uit hetzelfde milieu die dat wel moesten doen. Terwijl de kinderen uit de middenklasse die hun hand mochten opsteken beter scoorden. (SKWADRA by TagTik/Image:Belga)

Ook dit kan u interesseren