Tagtik

Hielden de sponsors Van den Broeck uit de Tour?

Jurgen Van den Broeck zit voor het eerst sinds 2009 niet in de Tour. Lotto-Soudal veranderde de strategie waarmee het in de grootste rittenkoers ter wereld van start wou gaan en daarvan werd VDB het slachtoffer. Onder druk van de sponsors?

De nadruk ligt dit seizoen op winnen, zo blijkt uit de woorden van Jannie Haeck, CEO van de Nationale Loterij, hoofdsponsor van Lotto-Soudal, in Het Laatste Nieuws. "We kiezen dit seizoen niet voor middelmatigheid. We gaan voor ritzeges naar de Tour, niet voor zevende of achtste plaatsen."

Haeck looft de kwaliteiten van klassementsrijder Van den Broeck, maar hij paste niet in die filosofie. Dat geeft ook Marko Heijl, marketingmanager van Soudal, toe: "We hebben niks tegen Van den Broeck, maar zijn manier van koersen is voor ons als sponsor niet aantrekkelijk. Het is veel interessanter om De Gendt een uur in de aanval te zien rijden."

Zowel de Nationale Loterij als Soudal betalen als hoofdsponsor ongeveer 4 miljoen euro op een totaalbudget van 12 à 15 miljoen euro. (DC/Picture: © Belga)

Ook dit kan u interesseren