Tagtik

Brussel verbiedt sugar daddy-reclame

Brussels minister-president Rudi Vervoort heeft besloten om de controversiële datingsite 'Rich Meet Beautiful' te verbieden om reclame te maken in heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Een Noorse ondernemer die naam maakte in de datingwereld, wil Vlaamse studentes koppelen aan rijke oudere mannen die hun studies financieel ondersteunen. Deze week startte de man een reclamecampagne op in de buurt van de Brusselse universiteiten. Sinds deze week worden immers rijdende reclamepanelen in de buurt van de Brusselse universiteiten opgemerkt.

De website 'Rich Meet Beautiful' wil de bedenker niet vergelijken met een gewone escortservice. "We brengen enkel mensen met elkaar in contact", zo zegt Sigurd Vedal aan De Standaard. "Misschien zoeken die studentes een rijpe man, voor een ernstig gesprek? En misschien willen die mannen gewoon iemand om hen te vergezellen op zakenreis? Als er dan seks van komt... Wie zijn wij om dat te verhinderen?"

De website richt zich op studentes tussen 18 en 26 jaar oud die zich willen laten 'verwennen' door rijke oudere mannen. Na Brussel, volgen campagnes in andere Vlaamse studentensteden, meldt de site. Toch is 'Rich meet Beautiful' niet welkom in Leuven. De Leuvense schepenen Vandevoort (Gelijke Kansen) en Verlinden (studentenzaken) vinden dat het hier om uitbuiting en misbruik van studenten met financiële moeilijkheden gaat.

Nadat bekend raakte dat de Noorse website deze week al reclame maakte rond Brusselse universiteiten, schoot de Brussels minister-president in actie. "De smerige publiciteitscampagne die losbandigheid bij jongeren en prostitutie bij studenten bevordert onder het voorwendsel van het verhogen van de levensstandaard, wordt verboden", klinkt het in een officiële persmededeling van Rudi Vervoort (PS) waarmee hij bekend maakt dat de reclame verboden wordt op Brussels grondgebied.

De fel gecontesteerde campagne loopt nog maar net, maar werd al onthaald op een klacht. Bij de Jury voor Etnische Praktijken inzake reclame (kortweg JEP) werd immers intussen al een klacht ingediend tegen de bewuste Noorse datingsite. Het JEP zal de reclame analyseren en indien deze negatief beoordeeld wordt, zal de initiatiefnemers gevraagd worden om de campagne stop te zetten.

(Skwadra and by Tagtik/Illustration picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren