Tagtik

Horeca ziet omzet met 10% dalen door Tournée Minérale

Tournée Minérale, het initiatief van de Stichting tegen Kanker om alcohol een maand aan de kant te laten, bezorgt de horeca een behoorlijke kater: cafés en restaurants zien hun omzet met 10% dalen.

"Het is een goedbedoeld initiatief dat de verkeerde mensen treft", zo zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Het Laatste Nieuws. "Uitbaters kunnen de hype missen als kiespijn en hopen stiekem dat mensen het geen maand volhouden. En vooral dat er een inhaalbeweging komt in maart."

De helft van de leden van de NSZ ziet dat er duidelijk minder alcohol wordt gedronken. Alcoholvrije cocktails maken dat niet goed: 42% van de uitbaters ziet zijn omzet met 10% verminderen. De uitbaters zien niet alleen een geringer alcoholgebruik, maar ook minder klanten.

De NSZ betwijfelt of dit initiatief de juiste aanpak is om de mensen te wijzen wat te veel alcohol kan aanrichten en meent dat de deelnemers achteraf toch opnieuw in hun oude gewoonten zullen terugvallen. (Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren