Tagtik

Webshops bedotten elke maand 1300 Belgen

Uit een analyse van Wordline, de beheerder van elektronisch betaalverkeer, blijkt dat gemiddeld 1300 Belgen per maand problemen krijgen met iets wat ze online hebben besteld: ofwel ontvangen ze hun bestelling niet ofwel krijgen ze namaakspullen toegestuurd.

Worldline brengt het nieuws onder de aandacht om de consument te waarschuwen voor onbetrouwbare webshops: "Wees op uw hoede voor kortingen vanaf 20 procent", zo staat bij Het Nieuwsblad te lezen.

Via Worldline kunnen gedupeerden hun geld terugkrijgen. Daarna wordt de bedrieglijke handelaar indien mogelijk opgespoord. "Om te voorkomen dat ze nog meer slachtoffers maken, verwittigen we bij fraude steeds Visa, MasterCard en collega’s in het buitenland", zo vertelt Sarah Thomas, woordvoerster van Worldline. "Zo kunnen we toekomstige betalingen op de rekeningen van bedrieglijke handelaars blokkeren."

Vorig jaar slaagde de Economische Inspectie erin om 2.599 bedrieglijke webshops op te sporen en te sluiten.

(Fausto by Tagtik/Picture: Belga)

Ook dit kan u interesseren