Tagtik

Red Bull maakt entree in het peloton

Red Bull heeft officieel het sponsorschap van de Bora-Hansgrohe wielerploeg aangekondigd. Het Oostenrijkse bedrijf zet zijn sportmarketingstrategie voort en investeert in zowel teams als atleten.

De twee rode stieren van Red Bull zijn gearriveerd in het peloton. Primoz Roglic, Jai Hindley en de andere renners van het nieuwe Red Bull – Bora-Hansgohe nemen deel aan de Tour de France met het logo van het merk midden op hun truien. Een nieuw ontwerp voor een nieuwe sponsor, onthuld op de sociale netwerken van de ploeg.

Het Oostenrijkse merk, opgericht in 1976, werd deze week officieel aandeelhouder van Bora-Hansgrohe, vijf maanden na de overeenkomst die afgelopen januari werd getekend. Dit is de eerste keer dat het bedrijf investeert in wielrennen.

Het Oostenrijkse bedrijf is niet nieuw in de sportwereld. Als grote sponsor van extreme sporten en eigenaar van het F1-team dat zijn naam draagt sinds 1995, gebruikt Red Bull sport als zijn belangrijkste marketingtroef. Naast het sponsoren van evenementen, voornamelijk in extreme sporten (trail running, duiken, skateboarden, enz.), begon het Oostenrijkse bedrijf in 2005 te investeren in voetbal toen het de Oostenrijkse club SV Austria Salzburg kocht, omgedoopt tot Red Bull Salzburg.

In 2011 was Dietrich Mateschitz, de medeoprichter van het bedrijf, duidelijk over de strategie van Red Bull: ” Als ik investeer in een sport of een sportevenement, wil ik van A tot Z verantwoordelijk zijn voor het succes of falen, al naar gelang het geval. Wat heeft het voor zin om bij voetbal betrokken te raken als het alleen maar is om een Red Bull-logo op de shirts van de spelers te plakken?”

Sinds 2005 zijn er vier andere clubs onder de paraplu van Red Bull gekomen: FC Liefering (Oostenrijk), New York Red Bulls (VS), Red Bull Bragantino (Brazilië) en RB Leipzig (Duitsland). Een bewijs van de invloed van het bedrijf en de ambitie om uit te breiden over de hele wereld.

Maar Red Bull vertrouwt niet alleen op zijn teams om te groeien. Tom Pidcock, Memphis Depay, Wout Van Aert en Elena Rybakina worden allemaal individueel gesponsord door het merk, net als honderden andere atleten. Met een sterke aanwezigheid in extreme sporten heeft Red Bull zijn cirkel van invloed vergroot.

De belangrijkste atleten gesponsord door Red Bull

Armand Duplantis (polsstokhoogspringen) – Memphis Depay (voetbal) – Siya Kolisi (rugby) – Romain Ntamack (rugby) – Jack Nowell (rugby) – Clément Noël (alpineskiën) – Alexis Pinturault (alpineskiën) – Lisa Hauser (biatlon) – Wout Van Aert (wielrennen) – Tom Pidcock (wielrennen) – Elena Rybakina (tennis) – Dominic Thiem (tennis) – Stefanos Tsitsipas (tennis) – Max Verstappen (Formule 1) – Sergio Perez (Formule 1) – Jorge Martin (Moto GP) – Marc Marquez (Moto GP).

(Tom Lacaille/L'Equipe via Tagtik/Pic: L'Equipe)

Ook dit kan u interesseren